Kolegiata
pw. śś Apostołów Piotra i Pawła w Kruszwicy to budowla, którą
nie ominie żaden turysta na szlaku piastowskim. Romańska budowla,
która powstała na przełomie XI i XII wieku budzi zachwyt wśród
zwiedzających. Od XII wieku pełni funkcję kościoła
kolegiackiego, chociaż źródła podają, że początkowo pełniła
funkcję katedry biskupiej. Stało się tak, gdy biskupstwo zostało
przeniesione do Włocławka.
Jak do tego doszło? Historycy nie są zgodni co do tego, w jaki sposób powstało biskupstwo w Kruszwicy. Część opowiada się za stwierdzeniem, że fundatorem biskupstwa mógł być Mieszko II (1025-1034) – kronika wielkopolska. Inni twierdzą, że mogło dojść do powstania biskupstwa kruszwickiego i kujawskiego w 1124 r. (za panowania Bolesława Krzywoustego) – Jan Długosz.
Jaka
była rola koscioła? Kościół
mógł od początku pełnić funkcję katedry biskupiej. Podstawą
tego twierdzenia może być fakt odnotowania w Kronice
wielkopolskiej informacji
o utworzeniu przez Mieszka II stolicy biskupiej w Kruszwicy.
Możliwe,
że w Kruszwicy istniał klasztor, o czym wspomina dokument z 1185
r., pt. Kruszwicki
Klasztor św. Piotra Apostoła. Benedyktyński
charakter kościoła może potwierdzać informacja o pochowaniu w
klasztorze kruszwickim biskupa Świdgera, zamieszczona
w Rocznikach Jana
Długosza. Kult benedyktyńskich świętych: Trudona i Tosso, a także
lokalizacja kościoła z daleka od grodu i targowiska (zalecenia
reguły benedyktyńskiej), również podkreślają klasztorny
charakter świątyni.
Bardziej
prawdopodobne, że kościół od początku pełnił funkcję
kolegiaty związanej z włocławskim biskupstwem, utworzonym ok. 1124
r. W dokumencie z lat 1138 – 1144 widnieje informacja o kolegium
kanoników w Kruszwicy. Jednakże kolegiatą kościół został
nazwany dopiero w XV wieku, w aktach biskupów włocławskich.
Architektura
kościoła wskazuje na charakter, inspirowany inną budowlą kościoła
śś. Piotra i Pawła w Hirsau, na terenie Górnej Nadrenii. Świadczy
o tym m.in.: istnienie trzech portali w południowej elewacji, które
miały łączyć świątynię z zabudowaniami klasztornymi, a także
spiętrzone, schodkowe prezbiterium, podpory w postaci filarów,
stosowanie kostkowych kapiteli, drewniany strop we wnętrzu kościoła.
Cechą charakterystyczną świątyni są boczne kaplice
prezbiterialne, które nawiązują do pastoforiów z okresu
wczesnochrześcijańskiego. Pastoforia pełniły funkcję zakrystii i
miejsca przechowywania chleba konsekrowanego w czasie Mszy świętej.
Początkowo
kolegiata posiadała wezwanie św. Piotra Apostoła. Patronat św.
Pawła dodano między rokiem 1538 a 1559, prawdopodobnie sugerując
się datą zebrań kapituły kruszwickiej, przypadających w
Uroczystość Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca). Ponadto, na
początku XX wieku kolegiacie dodano również wezwanie Narodzenia
Najświętszej Maryi Panny. Na prośbę kardynała Stefana
Wyszyńskiego – Prymasa Tysiąclecia, dnia 25.01.1970 r. papież
Paweł VI podniósł kolegiatę kruszwicką do godności Bazyliki
Mniejszej.
Za
czasów pogańskich nad Gopłem mieszkało wielu chrześcijan, którzy
jednak nie mieli swej świątyni. I oto pewnego dnia święci,
zstąpili na ziemię, aby zacząć budowę kościoła. Długo trwała
by praca, gdyby nie to, że nagle kamienie zaczęły poruszać się
same, a belki przypływały do miejsca przeznaczonego na świątynie.
Wreszcie już tylko kilka godzin pracy brakowało do jej ukończenia.
Święci pracowali wytrwale wśród nocy, a łaskot i hałas
płynących kamieni oraz szum jeziora rozległy się wokoło, budząc
mieszkańców osady. Jedna z kobiet wyszła rozgniewana przed dom, a
ujrzawszy pracujących, w złości przeklęła ich robotę. Wszystko
ucichło, kamienie i belki wpadły do Gopła, a święci odeszli na
zawsze. Wierni sami, długie jeszcze lata, musieli trudzić się przy
budowie kościoła.
Legenda
ukazuje nam czasy budowy kościoła nad jeziorem Gopło. Chociaż
interpretacja może być różna, to wyraźnie podkreśla się fakt
przerwania pracy przy budowie. Czy hałas spowodowany transportem
materiałów, może być porównywany z odgłosami bitwy, która
miała miejsce w 1096 roku? W tym kontekście można pomyśleć, że
belki i kamienie, które wpadły do jeziora, podania utożsamiają z
ciałami poległych. Bitwa spowodowała więc przerwę w budowie.
Zapiski z kronik, mówią, o masie trupów wrzuconych do jeziora. To
świadczy do jak wielkiej tragedii musiało dojść w Kruszwicy.
"Jest
wiele dowodów na to, że Kolegiatę budowano w XII wieku. Zachowała
się romańska chrzcielnica, a także sklepienie krzyżowe. Niestety
nie posiadamy żadnych informacji z budowy w XI wieku. Bardzo
prawdopodobny więc wydaje się fakt, że bitwa przekreśliła plany
powstania kościoła i to na długi czas, a raczej zostały one
przełożone.
Wielu
historyków uważa, że w Kruszwicy została powołana stolica
biskupstwa kujawskiego (kruszwickiego), utworzonego przez Mieszka II
celem chrystianizacji Pomorza. Do wydarzenia miało dojść około
lat 30-tych XI wieku. Możliwe więc, że do rozpoczęcia budowy
mogło dojść już w drugiej połowie XI wieku.
Jednak
spór między Zbigniewem i jego ojcem Władysławem Hermanem,
doprowadził do upadku miasta w 1096 roku. Spalony został gród
kruszwicki i już nigdy nie odzyskał dawnej rangi politycznej. W
kronikach zapisano: miastoopływające przedtem w bogactwa i
zasobne rycerstwo, zamieniło się nieomal w pustynie.
Kiedy
wznowiono budowę? Przypuszczalnie jeszcze przed ślubem Judyty,
córki Bolesława Krzywoustego z Ottonem I, synem Albrechta
Niedźwiedzia. Czyli przed 1148 rokiem. Mamy także do dyspozycji
zapiski o bulli z 1133 roku papieża Innocentego II dla arcybiskupa
magdeburskiego Norberta wymienił on dwa odrębne biskupstwa w
Kruszwicy i Włocławku. Poza tym biskupi w XII wieku tytułowali się
niekiedy – kruszwickimi, jak twierdzi Stanisław Szczur, wybitny
historyk.
Według
Kroniki wielkopolskiej, biskupstwo ufundował Mieszko II. Jeżeli
jest to źródło wiarygodne, a potwierdza je wielu historyków
średniowiecza, to za datę rozpoczęcia budowy Kolegiaty można
przyjąć lata 30-te XI wieku. Nie znamy dokładnej daty drugiej fazy
budowy kościoła pod wezwaniem św. Piotra i Pawła. Przyjmijmy
zatem, że był to rok 1120-1140, a ukończenie Kolegiaty odbyło się
w drugiej połowie XII wieku (według Szczura). Różnice w budowie
widać w stylu oraz sposobie fundamentowania.
Jak
doszło do bitwy w 1096 roku? Trzy lata przed bitwą, śląscy możni,
rozwścieczeni i przerażeni władzą Hermana, uprowadzili jego syna,
Zbigniewa. Przywieźli go do Polski , by zapewnić księciu
dziedziczenie tronu i zablokować awanse Sieciecha – którego
również porwano i więziono na Śląsku. Podobny los spotkał
Bolesława, młodszego z synów Hermana. Władca podjął próbę
interwencji zbrojnej, ale szybko skapitulował. Spełnił żądania
możnych, uznał Zbigniewa za następce. Kraj stanął na krawędzi
wojny domowej, do której doszło w 1096 roku, gdy Sieciech i
Bolesław zdołali uciec z niewoli. Po wygranej bitwie, Zbigniew
trafił do lochów w zamku Sieciecha. To właśnie o bitwie pod
Gopłem w 1096 roku Gall Anonim mówi: Tak wiele rozlano tam
krwi ludzkiej i taka masa trupów wpadła do przylegającego grodowi
jeziora, że od owego czasu wzdrygał się każdy dobry chrześcijanin
jeść ryby z owej wody.
Jak
piszę Paweł Jasienica, Sieciech miał ogromne ambicje. Decydował w
kwestiach wojen i dowodził wojskami, bił własną monetę, obsadzał
ważne stanowiska w państwie i marzył o tronie. Te marzenia w końcu
go zgubiły. Mimo, że Sieciech knuł, aż do samej śmierci. Herman
podzielił ziemię między synów, zatrzymał sobie tylko Mazowsze z
stolicą w Płocku. Schorowany Herman bronił pozycji palatyna do
końca. W 1099 roku doszło do bitwy, w czasie której Bolesław i
Zbigniew rozgromili ostatecznie wojska Sieciecha i ojca, pod
Żarnowcem".
Kolegiata
p.w. św. Piotra i Pawła w Kruszwicy jest bazyliką trójnawową,
zbudowana z granitowych i piaskowych ciosów. Zastosowany został
system filarowy, z prezbiterium w postaci absydy, oddzielonym od nawy
transeptem ze wschodnimi absydami. Korpus nawowy zakończony jest
późnogotycką wieżą ceglaną z XVI wieku.
Analiza
stylowa kolegiaty wyodrębnia dwie fazy jej powstania:
I
faza – połowa XI wieku, powstaje trójnawowa bazylika na planie
krzyża łacińskiego;
II
faza – pierwsza połowa XII wieku, dobudowano boczne kaplice,
nadające świątyni wygląd charakterystyczny dla kościołów
benedyktyńskich z XII wieku.
W
1529 r. świątynia wyposażona była w pięć ołtarzy: śś. Piotra
i Pawła, św. Katarzyny, św. Marcina, Bożego Ciała, Najświętszej
Maryi Panny. Zniszczoną uderzeniem pioruna wieżę kościoła
odbudowano w cegle, w 1547 r. i nadano jej styl gotycki. W 1547 r. na
cmentarzu parafialnym wybudowano drewnianą dzwonnicę. Od wieku XVI
przy środkowym portalu znajdowała się drewniana kruchta, która w
XVII w. została zastąpiona nową, murowaną kruchtą w stylu
barokowym. W 1623 r. biskup kujawski Paweł Wołucki ufundował nowy
ołtarz wielki. Dodatkowo w XVII w. ufundowane zostały ołtarze: św.
Krzyża, św. Stefana, św. Antoniego, Anioła Stróża.
Okres
wojny polsko – szwedzkiej, przypadający na lata 1655 – 1660,
spowodował zniszczenie kościoła. Kanonicy zmuszeni zostali do
ucieczki. Jednakże ocalało archiwum kapituły kruszwickiej, ukryte
w podziemiach kolegiaty. W latach 1678 – 1679 odbudowano zniszczoną
przez Szwedów wieżę i zwieńczono kopułą w stylu barokowym. Na
kopule umieszczono klucze świętego Piotra.
W
XVIII w. liczba ołtarzy zbudowanych w stylu barokowym zwiększona
została do trzynastu. W 1730 r. prezbiterium kościoła zostało
otynkowane i wybielone, w celu umieszczenia w nim nowego ołtarza
głównego. Dach kolegiaty pokryty był ceglanymi dachówkami,
natomiast w 1760 r. we wnętrzu założono marmurową posadzkę.
Ufundowane zostały również: rzeźbiona, drewniana chrzcielnica i
barokowa ambona. Odnowione zostały stalle kanonickie. Wnętrze
kolegiaty ozdobione wówczas było obrazami: Sądu Bożego, Wieczerzy
Pańskiej, Biczowania Chrystusa, Ścięcia św. Jana Chrzciciela, św.
Barbary, św. Katarzyny. Na filarach i ścianach umieszczonych było
dziewięć stacji Drogi Krzyżowej, namalowanych na płótnie.
Ponadto w kościele znajdowały się portrety biskupów kruszwickich,
Mieszka I, Bolesława Chrobrego, a także cztery obrazy
przedstawiające m.in. sceny kultu pogańskiego, chrztu Goplan i
widok kolegiaty. W pobliżu kolegiaty istniały: szkoła, szpital dla
ubogich i chorych (zbudowany ok. 1730 r.), trzy drewniane dwory dla
kanoników.
Pierwszy
rozbiór Polski spowodował zamknięcie kolegiaty w 1772 roku. Nie
odprawiano wówczas żadnych nabożeństw.
Dnia
10 VI 1836 r. z wizytą do kolegiaty przybył Fryderyk Wilhelm IV,
który polecił odrestaurować zniszczoną kolegiatę. W połowie XIX
w. proboszcz parafii ks. prałat Wincenty Osiński zwrócił się o
fundusze na remont kolegiaty do Konsystorza Arcybiskupiego w
Gnieźnie. Gruntownej naprawy wymagały: wieża, dachy, portale i
mury świątyni. Patronat nad kolegiatą sprawował wówczas rząd
pruski. Przygotowany program konserwatorski miał na celu nadanie
kolegiacie cech neogotyku pruskiego. Restauracja kościoła
przeprowadzona została w latach 1856 – 1859 według projektu
berlińskiego architekta. Niewłaściwie prowadzona renowacja murów,
doprowadziła do zawalenia się ścian prezbiterium i zniszczenia
stalli kanonickich. Podwyższone zostały wszystkie mury świątyni.
Wieża, i wszystkie szczyty murów ozdobione zostały neogotyckimi
detalami, obcymi dla stylu romańskiego. Przekształceniu uległ
środkowy portal, usunięto barokową kruchtę i zastąpiono kruchtą
neogotycką. Odrestaurowane zostały filary i barokowe ołtarze.
Obniżony został teren wokół kolegiaty i wyeksponowany cokół,
znajdujący się pod ziemią. W 1856 r. wybudowana została plebania,
użytkowana do dzisiaj.
Na
początku XX w., w 1901 r. zamontowano na kolegiacie nowy dach, a w
1903 r. wybudowano ceglany wikariat. W 1912 r. wnętrze kościoła
pokryte zostało polichromią według projektu berlińskiego malarza.
Ponownej konsekracji ołtarza wielkiego dokonał biskup Wilhelm
Kloske, w 1914 roku.
W
1918 r. po odzyskaniu niepodległości usunięto neogotyckie detale.
Barokową sygnaturkę nad prezbiterium przywrócono w 1923 r.,
natomiast w 1927 r. dziewiętnastowieczny strop zastąpiono nowym.
Okres
okupacji niemieckiej spowodował zamknięcie kolegiaty w 1941 roku.
Kościół został zamieniony w magazyn zboża.
Po
II Wojnie Światowej, w latach 1954 – 1956 przeprowadzono
reromanizację kolegiaty. Prace nad przywróceniem romańskiego
charakteru kolegiacie przebiegały pod kierunkiem prof. Jana
Zachwatowicza – Generalnego Konserwatora Zabytków z Warszawy.
Wśród prac rekonstrukcyjnych wymienić należy: naprawę całego,
zniszczonego dachu; usuniecie dziewiętnastowiecznej nadbudowy murów;
zlikwidowanie portalu zachodniego; przywrócenie portalu południowego
w transepcie. Odtworzona została większa arkada, otwierająca
emporę zachodnią do nawy. W wyniku odgruzowania zamurowanych absyd
bocznych, odkryto dwie romańskie, kamienne mensy ołtarzowe.
Podwyższona w XIX w. o 45 cm posadzka została zdjęta. Pod posadzką
odkryto m.in.: ślady osadnictwa pradziejowego, a także elementy
romańskiego wystroju kolegiaty. Ceglane fragmenty filarów
zastąpiono piaskowcem.
W
1976 r. neogotycki hełm wieży zastąpiony został dachem
kopertowym. Nowy, obecnie znajdujący się dach na wieży założono
w 1994 roku. W 1980 r. w prezbiterium umieszczono ołtarz kamienny w
stylu romańskim i założono granitową posadzkę. W 1991 r.
dokonano konserwacji kolumn portalowych. W latach 2009 – 2010
przeprowadzono renowację wewnętrznych murów kolegiaty w celu
usunięcia osadów i przebarwień z kamienia.
Wspólnoty
kanonickie w Polsce powstały w drugiej połowie XI wieku. Kanonicy –
duchowni świeccy, zorganizowani byli w kapituły i żyli według
reguły akwizgrańskiej z 816 r. Kapituła kruszwicka określona była
w źródłach, z XII w. nazwą: Kapituła
kościoła kolegiackiego p.w. św. Piotra w Kruszwicy. Pieczęć
kapituły z 1215 r. przedstawia postać św. Piotra – patrona
kapituły i kościoła. Pierwsza informacja o kanonikach kruszwickich
pojawiła się w dokumencie z lat 1138 – 1144.
W
średniowieczu przy kolegiacie działała szkoła prowadzona przez
kanoników. Program nauki obejmował gramatykę, dialektykę,
retorykę i religię. Pierwszy rozbiór Polski przyczynił się do
upadku szkoły. Nową szkołę elementarną wybudowano w 1859 r.
W
czasach średniowiecza własność kapituły stanowiło kilkadziesiąt
wsi na Kujawach.
W
1930 r. opracowany został nowy statut kapituły kruszwickiej,
zatwierdzany na okres pięciu lat, zgodnie z którym posiada
wezwanie: Kapituła
Kolegiacka przy Bazylice pw. śś Apostołów Piotra i Pawła w
Kruszwicy. Na
pieczęci widnieje wyobrażenie patronów kapituły. Zgromadzenia
kapituły kruszwickiej odbywają się 29 czerwca, w uroczystość
odpustową Apostołów śś. Piotra i Pawła oraz 8 września, w
święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Prawo nadawania
kapłanom godności kanonika należy do arcybiskupa gnieźnieńskiego.
Zabytki
wewnątrz kolegiaty:
- romańska chrzcielnica w kształcie kielicha z XII wieku;
- romańska kropielnica z wyrytymi na obrzeżu krzyżykami;
- późnogotyckie rzeźby z XVI w., przedstawiające scenę Ukrzyżowania Chrystusa;
- rzeźby klęczących aniołów z pierwszej połowy XVIII w., pochodzące z barokowych ołtarzy kolegiaty;
- obraz Matki Bożej Częstochowskiej z 1656 r. malowany na desce;
- obraz św. Krzyża z połowy XVII w.;
- drewniana rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego z XVI wieku;
- drewniany krucyfiks w stylu ludowym z XIX wieku;
- późnogotycka płyta nagrobna starościny kruszwickiej Zofii Oporowskiej (zm. 1500 r.);
- barokowe konfesjonały i czarne ławki ze złotymi okuciami z XVIII wieku;
- dwa żyrandole z 1643 r. i 1929 r.;
- marmurowe płyty z XVII w., poświęcone legendarnym początkom kościoła kruszwickiego i biskupom kruszwickim;
- obraz ukazujący początki chrześcijaństwa w Kruszwicy, kopia z połowy XIX wieku.
Opracowanie
na podstawie źródeł: www.kolegiatakruszwicka.pl i K.
Hewner, Kolegiata
śś. Piotra i Pawła w Kruszwicy – Świadek dziewięciu stuleci,
Kruszwica 1998 , sporządził
Bartłomiej Grabowski. Fotografia Bartłomiej Grabowski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz