Parafia
Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Ciechocinku jest kontynuatorką
tradycji starej parafii w Słońsku nad Wisłą. Wieś Ciechocinek,
wymieniana w XVI w. jako należąca do parafii słońskiej, z chwilą
likwidacji tamtejszego kościoła pw. śś. Piotra i Pawła w 1824 r.,
została włączona do okręgu parafialnego Raciążka. Uczęszczanie
do oddalonego o 2,5 km kościoła (pw. Wszystkich Świętych i św.
Hieronima) w Raciążku, jak również chowanie zmarłych na tamtejszym
cmentarzu parafialnym, okazało się wkrótce zbyt uciążliwe dla coraz
liczniej przybywających do Ciechocinka kuracjuszy. W związku z tym
przewodniczący Zarządu Wód Mineralnych w Ciechocinku, Franciszek
Kupiszeński zwrócił się pismem z dnia 18 lipca 1851 r. do administratora
diecezji kujawsko-kaliskiej, ks. prałata Michała Jana Marszewskiego,
z prośbą o zezwolenie na wybudowanie w Ciechocinku kaplicy i odprawianie
w niej nabożeństw w niedziele i święta. Uczynił to w porozumieniu
i za namową biskupa sufragana włocławskiego Tadeusza Łubieńskiego.
Jednocześnie w tej samej sprawie skierował pismo do Głównego Zarządu Wód
Mineralnych w Warszawie. Dnia 30 lipca nadeszło na ręce ks. Jana
Kowakiewicza, proboszcza w Raciążku, zezwolenie na otwarcie kaplicy
i odprawianie w niej nabożeństw w miesiącach sierpniu i wrześniu.
Kaplicę urządzono jeszcze w tym samym roku w sali nowo wybudowanej
(na miejscu wyznaczonym w 1847 r. grunta warzelni soli) galerii
spacerowej w Parku Zdrojowym i dedykowano Matce Bożej. Poświęcenia
kaplicy dokonał w dniu 10 marca 1851 r. biskup Tadeusz Łubieński.
W kaplicy znajdował się m.in. drewniany ołtarz, obraz Matki Boskiej
Częstochowskiej fundacji Małgorzaty Kupiszeńskiej, obraz Chrystusa
Ukrzyżowanego z XVII w. (dużej wartości artystycznej), skrzynia okuta,
szafa sosnowa. Wymienić należy również liczne argentaria: 2 kielichy, l
trybularz, 2 puszki, l monstrancję, 4 naczynia potrójne, 6 ampułek
z tacką, 2 łódki, wykonane w znanej warszawskiej fabryce wyrobów
platerowanych Józefa Frageta. Poza tym na użytek kapelanów
ciechocińskich pozostawały 22 ornaty i 4 kapy.
W 1852
r. w Ciechocinku wybuchła epidemia cholery. W celu ukojenia
i pokrzepienia serc pracowników warzelni soli przewodniczący Kupiszeński
w dniu 9 IX 1852 r. wystosował list do ks. Kowakiewicza z prośbą
o odprawianie w kaplicy nabożeństw codziennie, połączonych
z odśpiewaniem modlitwy “Święty Boże”. Oprócz nauk religijnych miały
też być udzielane wskazówki jak postępować w wypadku zarażenia się tą
śmiertelną chorobą. Kupiszeński poprosił także Kurię Diecezjalną
o przysłanie na stałe kapelana z klasztoru ojców reformatów z Włocławka.
Administrator diecezji w dniu 30 Vffl 1853 r. skierował prośbę do Banku
Polskiego o wyznaczenie funduszu na utrzymanie kapelana. Ustalono,
że Bank Polski wyłoży 120 rubli, a Komitet Główny Uzdrowiska — 60.
Mieszkanie dla kapelana urządzono w wójtówce, domu wójta wsi
Ciechocinek, stojącym w pobliżu obecnego “Grzybka” (dom ten rozebrano
w latach 1972—1973). Cmentarz choleryczny wyznaczono na gruntach wsi
Wołuszewo, w pobliżu 2-giej tężni.
Pierwszym
stałym kapelanem ciechocińskim został wyznaczony od 30 III 1854 r. ks.
Jan Rutkowski, były karmelita z Zakrzewa. Oprócz posługi duszpasterskiej
przyjął też obowiązki nauczyciela religii w miejscowej szkole
elementarnej. W 1862 r. ks. Rutkowski otrzymał probostwo
w Starokrzepicach, a na jego miejsce przybył ks. Jacek Jędrecki, który 7
lipca objął swoje obowiązki. Nie pozostał jednak w Ciechocinku dłużej,
zniechęcony trudnymi warunkami lokalowymi. Nowy kapelan, ks. Walenty
Kuroch, wikariusz z Opatówka, został mianowany 18 marca 1863 r.
Gdy jednak wypłacane przez miejscowy Zarząd Banku Polskiego 60 rubli
nie mogło wystarczyć na utrzymanie kapelana, ks. Kuroch 16 kwietnia
przeniesiony został na wikariat do Kłomnic. Był to rok tragiczny
dla Ciechocinka z powodu wylewu Wisły. Ostatecznie namiestnik carski,
przekonany o potrzebie stałego kapelana, zobowiązał Zarząd Wód
Mineralnych z warzelnią do płacenia rocznie 180 rubli na utrzymanie
księdza. Po takim zapewnieniu dnia 27 VIII 1871 r. przybył ks. Felicjan
(ze chrztu Mateusz) Lutoborski, zakonnik z klasztoru oo. Reformatów
we Włocławku, który zjednał sobie szacunek i życzliwość u ludzi.
Nade wszystko jednak, dzięki jego troskliwym zabiegom i wytrwałości,
mogła być zrealizowana długo wyczekiwana budowa kościoła.
W 1862
r. Komitet Główny Uzdrowiska określił warunki, na których Zakład
Zdrojowy mógłby być wydzierżawiony osobom prywatnym, ustalając zarazem,
że kaplica ma być nadal otwarta a utrzymanie kapelana należy
do obowiązków dzierżawcy. Niestety, kaplica w galerii spacerowej
okazała się rozwiązaniem niezbyt trwałym. W 1868 i 1871 r. w trakcie
wylewu Wisły została poważnie uszkodzona przez fale powodziowe. Fakt
zalania kaplicy zdrojowiskowej przyczynił się do intensyfikacji starań
o zgodę na budowę kościoła. Od 1852 do 1872 r. uzbierano na ten cel 1629
rubli. W 1872 r. poproszono o plac pod budowę kościoła na środku skweru
przy Łazienkach Nr I, na co przystał Komitet Wód Mineralnych
Ciechocińskich. Plac o powierzchni 30 x 60 sążni został przekazany przez
Prezesa Zarządu Adama Ziembińskiego, a odebrany przez inż. powiatowego
Fijałkowskiego. Skierowano również prośbę do władz rządowych
o zezwolenie na rozpoczęcie prac budowlanych. Gubernator warszawski
w dniu 6 VI 1872 r. zapytał ówczesnego administratora diecezji
kujawsko-kaliskiej czy nie znajduje przeszkód w spełnieniu prośby
Komitetu, który miał już wtedy zgromadzonych na ten cel 9 000 rubli.
Dnia 20 czerwca sformułowano odpowiedź potwierdzającą potrzebę budowy
świątyni w Ciechocinku i trzy dni później rząd wydał stosowne
pozwolenie. Namiestnik swoją zgodę wydał 12 sierpnia 1872 r.,
a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zawiadomiło gubernatora warszawskiego
o zatwierdzeniu tej decyzji 30 września. W dniu 30 marca 1873 r.
zawiązał się Komitet Budowy Kościoła, którego prezesem został ziemianin
Leon Wodziński h. Jastrzębiec ze Służewa, a członkami: dr Roman
Ignatowski — lekarz warzelni soli, Ignacy Szymański — zawiadowca stacji
kolejowej w Ciechocinku i ówczesny kapelan — ks. Felicjan Mateusz
Lutoborski. Plan kościoła Departament Spraw Duchownych Obcych Wyznań
zatwierdził w dniu 23 maja 1873 r. Kamień węgielny pod fundamenty
kościoła poświęcił administrator diecezji kujawsko-kaliskiej — ks. kan.
Florian Kosiński w dniu 5 lipca 1874 r. Fundatorem świątyni był Zarząd
Wód Mineralnych w Ciechocinku, który darował ziemię pod kościół
i pod plebanię. Budowę wsparli okoliczni ziemianie, mieszkańcy
Ciechocinka i kuracjusze. L. Wodziński ofiarował drewno na budowę, kolej
dokonała bezpłatnej zwózki materiałów. Na potrzeby budowy założono
własną cegielnię pod Raciążkiem. Ziemianin Feliks Łuszczewski z Zalesia
ofiarował 4 757 rubli zapisanych na dobrach Celigów w pow.
skierniewickim. Ponadto carski ukaz z dnia 9 maja 1875 r. zezwalał
na zbieranie składek do wysokości 15 000 rubli w guberniach warszawskiej
i płockiej.
W czerwcu
1877 r. spłonęła galeria spacerowa w parku, a wraz z nią kaplica,
z której zdołano uratować tylko obraz Matki Boskiej Częstochowskiej
i antependium ołtarzowe — dar Zofii Ignatowskiej. Ks. Lutoborski kazał
wystawić nową prowizoryczną kaplicę o konstrukcji szkieletowej, którą
poświęcił ks. kań. Stanisław Chodyński 30 sierpnia 1877 r. podczas
wizytacji biskupa Wincentego Teofila Popielą. Kaplicę tę wykorzystywano
do 1882 r.
Już w latach
1861—1862 podjęto działania mające na celu wznowienie dawnej parafii
słońskiej. Kuria Diecezjalna we Włocławku nie wyraziła wówczas zgody,
gdyż w Ciechocinku nie było kościoła, jedynie kaplica. Dnia 14 grudnia
1861 r. mieszkańcy parafii słońskiej wystąpili do administratora
diecezji ks. prałata Marszewskiego i do Komisji Rządowej Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego, aby odłączono Słońsk od parafii
w Raciążku i oddano pod tymczasową opiekę kapelana w Ciechocinku.
Delegat biskupi, ks.Stanisław Golcz, dziekan nieszawski i proboszcz
konecki wraz z delegatem rządowym, Franciszkiem Tomczyńskim, burmistrzem
Nieszawy, zjechali w dniu 13 października 1862 r. do Słońska, którego
mieszkańcy zebrali 750 rubli na wybudowanie kościoła w Ciechocinku
i ofiarowywali się również utrzymywać księdza oraz urządzić dla niego
lepsze mieszkanie.
Po wielce
zasłużonym ks. Felicjanie Lutoborskim, kapelanie w Ciechocinku w 1906
r. objął kanonik Franciszek Mirecki ŚTM, proboszcz w Raciążku i regens
kancelarii biskupiej. W 1910 r., gdy ks. Mirecki został ustanowiony
proboszczem i dziekanem w Radomsku, jego miejsce zajął ks. Wojciech
Helbich, były proboszcz parafii NMP w Pabianicach, wybitny kaznodzieja,
prześladowany przez władze rosyjskie za pisanie akt stanu cywilnego
po polsku.
Pierwotny
wystrój kościoła nie dotrwał w całości do naszych czasów, a niektóre
jego elementy w okresie późniejszym bywały demontowane i przenoszone
na inne miejsce. Największe szkody spowodowały obie wojny światowe,
kiedy to Niemcy zdarli miedzianą blachę z wież kościoła i skradli dzwon
z prawej wieży. Po okresie okupacji hitlerowskiej starano się
o przywrócenie świątyni jej dawnego blasku. W 1949 r. firma “Biernacki”
z Krakowa dokonała remontu organów. W 1954 r. założono w kościele
centralne ogrzewanie, wymieniono skruszałe cegły i dachówki. W prawej
wieży kościoła zawieszono dwa małe dzwony, przeniesione ze Słońska.
Zaistniała również potrzeba wykonania we wnętrzu bardziej efektownej
polichromii. Jej projektami zainteresował się w 1964 r. ordynariusz
diecezji włocławskiej biskup Antoni Pawłowski. Autorami projektów
i wykonawcami fresków zostali wybrani plastycy Józef i Łucja Oźminowie
z Warszawy. W związku ze zbliżającym się wówczas 1000-leciem chrztu
Polski, Diecezjalna Komisja Artystyczna zadecydowała o umieszczeniu
nad ołtarzem bocznym po stronie północnej tematu milenijnego w postaci
sceny chrztu Mieszka I, nad nią postaci świętych polskich, a poniżej —
obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. Całą kompozycję miał wieńczyć
medalion z orłem piastowskim, datami: 966—1966 i napisem w otoku: Sacrum
Poloniae Millenium. Ołtarz południowy przeznaczono na miejsce
przechowywania Najświętszego Sakramentu, dlatego planowano umieścić
ponad nim scenę Ostatniej Wieczerzy. Całość wieńczyła scena Chrystusa
uzdrawiającego sparaliżowanego przy sadzawce Betsaida. Sklepienia
pokryto ornamentami geometrycznymi, natomiast fresk na podłuczu łuku
tęczowego przedstawiał Dwunastu Apostołów. W nawach bocznych,
po usunięciu dawnych gipsowych stacji Drogi Krzyżowej, umieszczono nowe
stacje w formie fryzu freskowo-graffitowego biegnącego poniżej parapetów
okiennych. Prace związane z wykonaniem polichromii i doborem tematów
przeprowadzone zostały pod kierunkiem Konserwatora Diecezjalnego ks.
Jana Grajnerta. Nowatorstwo przedstawień, wiele odniesień
do współczesności zostało początkowo przyjęte z mieszanymi uczuciami
przez wiernych. W drugim etapie renowacji kościoła na ścianach bocznych
umieszczono sceny z życia Chrystusa (ściana południowa) oraz z historii
Kościoła i jego roli we współczesnym świecie (ściana północna
i zachodnia). Wraz z wykonaniem fresków przeprowadzono w kościele prace
remontowe: odnowienie instalacji elektrycznej, ustawienie ołtarza
dla celebransa zwróconego twarzą w stronę wiernych, wprowadzenie
sediliów z ławą dla celebransa i asysty, wybudowanie niszy w bocznej
ścianie z półką jako kredencja (wg projektu Michała Oźmina), wstawienie
witraży w okrągłych oknach prezbiterium, wykończenie wnętrza kruchty,
przemalowanie balustrady chóru i prospektu organowego, wstawienie nowych
ławek i konfesjonałów, zmodernizowanie radiofonii, doprowadzenie
oświetlenia i ogrzewania elektrycznego, przeniesienie epitafiów z nawy
do kruchty i pomalowanie filarów na kolor szary.
Poświęcenie
nowego ołtarza nastąpiło dnia 15 sierpnia 1965 r. Dokonał tego
wikariusz generalny ks. prałat Kazimierz Małecki. Dnia 1 maja 1966 r.
biskup ordynariusz włocławski Antoni Pawłowski poświęcił całość
polichromii w prezbiterium, a 10 lutego 1967 — stacje Drogi Krzyżowej.
W latach 1967—1968 ukończono freski w nawach bocznych.
Kolejne
prace remontowe przeprowadzono w latach 90-tych. W kwietniu 1993 r.
zamontowano dwa nowe witraże i dokonano renowacji części starych. W 1994
r. przeniesiono ambonę na pierwszy filar na prawo od strony
prezbiterium. W 1995 r. zainstalowano nowe nagłośnienie. W 1997 r.
założono nowoczesne promiennikowe ogrzewanie kościoła. Rok później
wykonano instalację elektryczną na zewnątrz świątyni. W 1999 r.
dostosowano główne wejście do kościoła dla potrzeb ludzi
niepełnosprawnych. W miesiącu lutym 2000 r. unowocześniono 3 dzwony
kościelne (które otrzymały napęd elektryczny), jak również nagłośnienie,
uwzględniające potrzeby ludzi niedosłyszących, a także w kwietniu
ukończono malowanie wnętrza kościoła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz