Linia
kolejowa Aleksandrów Kujawski — Ciechocinek należy do jednych
z najstarszych w Polsce. Została uruchomiona 1 lipca 1867 r., jako
boczne odgałęzienie od kolei warszawsko-bydgoskiej. Nieodłącznym
elementem stacji kolejowej jest dworzec. I takowy został w Ciechocinku
oddany do użytku w 1869 r. Jedne źródła podają, że powstał on
w technologii szachulcowej a inne, że w technologii muru pruskiego.
Szachulec i mur pruski różni się wypełnieniem ścian. W pierwszym
przypadku jest to glina zarobiona z sieczką, trocinami lub witkami,
w drugim wypełnienie stanowi cegła.
Budynek
dworca został wzniesiony w stylu typowym dla dworców małej linii
lokalnej z przełomu XIX i XX wieku — parterowy, murowany, z poddaszem
użytkowym, z niewielką poczekalnią, kasą biletową i pomieszczeniami
administracyjnymi. Znajdowały się tam również magazyny oraz rampa
towarowa.
W budynku
znajdowała się hala dworcowa dla podróżnych, kasy biletowe, sala
restauracyjna, magazyn, komora celna oraz mieszkania dla obsługi. Rozwój
uzdrowiska spowodował, że Ciechocinek potrzebował większego i pewnie
bardziej reprezentacyjnego dworca. W latach 1901—1902 wzniesiono
trzykrotnie większy obiekt z czerwonej cegły ceramicznej, z efektownym
holem w kształcie rotundy, z dwoma poczekalniami, kasami biletowymi,
sala restauracyjną, biurami oraz pocztą.
W okresie
międzywojennym dworzec tętnił życiem, zwłaszcza w sezonie letnim,
gdy do Ciechocinka przybywały tłumy gości. Wielu z nich korzystało
z pociągów specjalnych, kursujących z największych polskich miast.
Dworzec
służył nieprzerwanie do 19 stycznia 1945 r. Wtedy to wycofujący się
z Uzdrowiska Niemcy chcąc wysadzić obiekt, wzniecili ogień na poddaszu
magazynów wojskowych znajdujących się w budynku dworca. Pożar został
ugaszony, a do wybuchu nie doszło. Jednak zniszczony został dach dworca
oraz jego środkowa część.
Dworzec
odbudowano w 1952 r. Znowu służył on podróżnym — głównie kuracjuszom
i gościom tłumnie odwiedzającym uzdrowisko. W 1985 r. linia kolejowa
na trasie Aleksandrów Kujawski — Ciechocinek została zelektryfikowana.
Niestety stale zmniejszająca się liczba podróżnych i wysokie koszty
utrzymania oraz zmieniające się prawo sprawiły, że linia została
zlikwidowana. Ostatni pociąg odjechał z Ciechocinka 10 grudnia 2011 r.
W budynku dworca znajduje się obecnie galeria staroci, restauracja
i biuro turystyczne. Dworzec czeka na przywrócenie do świetności. Urząd
Marszałkowski w Toruniu zapewnił, że pociągi wrócą na tory
ciechocińskie.
Źródło: B. Grabowski, Ciekawostki historyczne o Ciechocinku, Kruszwica 2025.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz