wtorek, 9 września 2025

Dworzec kolejowy w Ciechocinku

 

Linia kolejowa Aleksandrów Kujawski — Ciechocinek należy do jednych z najstarszych w Polsce. Została uruchomiona 1 lipca 1867 r., jako boczne odgałęzienie od kolei warszawsko-bydgoskiej. Nieodłącznym elementem stacji kolejowej jest dworzec. I takowy został w Ciechocinku oddany do użytku w 1869 r. Jedne źródła podają, że powstał on w technologii szachulcowej a inne, że w technologii muru pruskiego. Szachulec i mur pruski różni się wypełnieniem ścian. W pierwszym przypadku jest to glina zarobiona z sieczką, trocinami lub witkami, w drugim wypełnienie stanowi cegła.

Budynek dworca został wzniesiony w stylu typowym dla dworców małej linii lokalnej z przełomu XIX i XX wieku — parterowy, murowany, z poddaszem użytkowym, z niewielką poczekalnią, kasą biletową i pomieszczeniami administracyjnymi. Znajdowały się tam również magazyny oraz rampa towarowa.

W budynku znajdowała się hala dworcowa dla podróżnych, kasy biletowe, sala restauracyjna, magazyn, komora celna oraz mieszkania dla obsługi. Rozwój uzdrowiska spowodował, że Ciechocinek potrzebował większego i pewnie bardziej reprezentacyjnego dworca. W latach 1901—1902 wzniesiono trzykrotnie większy obiekt z czerwonej cegły ceramicznej, z efektownym holem w kształcie rotundy, z dwoma poczekalniami, kasami biletowymi, sala restauracyjną, biurami oraz pocztą.

W okresie międzywojennym dworzec tętnił życiem, zwłaszcza w sezonie letnim, gdy do Ciechocinka przybywały tłumy gości. Wielu z nich korzystało z pociągów specjalnych, kursujących z największych polskich miast.

Dworzec służył nieprzerwanie do 19 stycznia 1945 r. Wtedy to wycofujący się z Uzdrowiska Niemcy chcąc wysadzić obiekt, wzniecili ogień na poddaszu magazynów wojskowych znajdujących się w budynku dworca. Pożar został ugaszony, a do wybuchu nie doszło. Jednak zniszczony został dach dworca oraz jego środkowa część.

Dworzec odbudowano w 1952 r. Znowu służył on podróżnym — głównie kuracjuszom i gościom tłumnie odwiedzającym uzdrowisko. W 1985 r. linia kolejowa na trasie Aleksandrów Kujawski — Ciechocinek została zelektryfikowana. Niestety stale zmniejszająca się liczba podróżnych i wysokie koszty utrzymania oraz zmieniające się prawo sprawiły, że linia została zlikwidowana. Ostatni pociąg odjechał z Ciechocinka 10 grudnia 2011 r. W budynku dworca znajduje się obecnie galeria staroci, restauracja i biuro turystyczne. Dworzec czeka na przywrócenie do świetności. Urząd Marszałkowski w Toruniu zapewnił, że pociągi wrócą na tory ciechocińskie.

 

 Źródło: B. Grabowski, Ciekawostki historyczne o Ciechocinku, Kruszwica 2025. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz