Przez
Chełmce przebiega linia kolejowa Gdynia-Zduńska Wola (odcinek
Zduńska Wola-Inowrocław został otwarty 1 marca 1933 r.), także
Gdynia-Górny Śląsk. Zabytkowy dworzec znajduje się w Chełmcach,
za Morgami. 4 lipca 1924 r. Władysław Grabski podpisał umowę z
Konsorcjum Francusko-Polskim. Niegdyś odbywał się ruch pasażerski,
dziś przez wieś przejeżdżają już tylko pociągi towarowe.
Magistralę węglową rozbudowano w latach 1926-33. Była to
największa i najnowocześniejsza inwestycja II Rzeczypospolitej.
Magistrala łączyła Górny Śląsk z Wybrzeżem Bałtyku. W czasie
II wojny światowej na terenie dworca spadła bomba – opowiadają
mieszkańcy Chełmc.
Chełmce
to niewielka stacja pośrednia, położona na 295. kilometrze linii.
Posiada 4 tory główne, z których 3 znajdują się przy dwóch
niskich peronach. Perony nie są obecnie używane w ruchu pasażerskim
- ruch pociągów regionalnych od szeregu lat nie jest prowadzony.
Oprócz torów głównych na stacji istnieją jeszcze tory boczne nr
6, 8 i 18, możliwe do udostępnienia na zasadach ogólnych. Ruch
pociągów prowadzony jest przez nastawnie "Ch" i "Ch1",
które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z
sygnalizacją świetlną, przy czym wszystkie rozjazdy w torach
głównych zasadniczych i dodatkowych (z wyjątkiem rozjazdów
prowadzących na tory boczne) posiadają napędy elektryczne.
Nastawnia wykonawcza obsługuje ponadto rogatki na przejeździe
kolejowym.
Dworzec
nadal stoi, funkcjonuje jednak tylko linia głównie to przewozu
towarów.
Źródła: Kotlarz
Grzegorz: Budowa bydgoskiego odcinka magistrali węglowej Herby Nowe
– Gdynia w latach 1928-1930. [w:] Kronika Bydgoska XXI (1999).
Bydgoszcz 2000. Lijewski Teofil: Geografia transportu Polski.
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa
1977;
http://kruszwicahistoria.blogspot.com/2015/05/zarys-historii-parafii-pod-wezwaniem-sw.htmlhttps://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Che%C5%82mce
https://pl.wikipedia.org/wiki/Che%C5%82mce_(stacja_kolejowa)
Fot. B. Grabowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz