Jak
stary jest cmentarz przy kościele Imienia Najświętszej Maryi Panny
w Inowrocławiu? To pierwsze z pytań, które powinniśmy zadać.
Niestety nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, historycy spierają
się co do daty. Możliwe, że cmentarz powstał wcześniej niż
świątynia, twierdzi tak część autorów jednak opierają się oni
na niepewnych źródłach tj. rysunek sporządzony w 1956 r.,
dokumentujący pod ławą absydy zaleganie szkieletów, ułożonych
na grzbiecie. Rysunek jest niewiarygodny. Rysownik musiał sporządzić
szkice szkieletów, kości przylegających do fundamentów. Miał to
być dowód na istnienie pod murami kościoła grobów, wnętrze
kościoła było także cmentarzem.
Na
cmentarzu znajdują się sarkofagi, romańskie grobowce w nawie
kościoła. Jeden z nich usytuowany był w pośrodku nawy, na wprost
głównego ołtarza, a drugi znajdował się przed wnęką ołtarzową,
na południe od łuku tęczy. Musiały tam spoczywać osoby
szczególnie honorowe. Prawdopodobnie przed bocznym ołtarzem
spoczywa książę lubieszewsko-tczewski, wygnaniec - Sambor II,
zmarły 30 grudnia 1271 lub 1272 r.
Ciekawą
płytę z XIX wieku opisał profesor Józef Łepkowski. Piaskowcowa
płyta miała ryte godła czterech ewangelistów, pośrodku herb
Pomian, a także inskrypcję, która mówiła o tym, że poświęcono
ją pamięci zmarłego w 1522 r. szlachcica Stanisława Sampolskiego.
Rozbitą płytę, (część jej widnieje w ścianie absydy), wraz z
fragmentami innych nagrobków użyto do dobudowy kościoła. Cmentarz
początkowo pełnił funkcję parafialnego dla Inowrocławia. W
połowie XIII w. zmarłych zaczęto chować na cmentarzu w mieście w
murach, przy kościele św. Franciszka. Możliwe, że w XIV w. dawny
plac targowy, na którym wznosił się kościół św. Mikołaja,
zamieniono na cmentarz miejski parafii. Cmentarze istniały także
przy innych kościołach. W XVIII w. zaniechano chowania zmarłych na
cmentarzach usytuowanych w mieście. Po 1819 r. do wspólnej, nie
oznakowanej mogiły przeniesiono na cmentarz przy kościele im.
Najświętszej Maryi Panny, kości książąt kujawskich i zmarłych
spoczywających dotychczas w murach przeznaczonych do rozbiórki
kościoła franciszkanów.
Na
przełomie XIX i XX wieku, brakowało miejsca na cmentarzu, zaczęto
prowadzić rotację grobów. Sporą część grobów plantowano, nie
oszczędzono nawet grobów zasłużonych obywateli. I tak z cmentarza
zginął grób doktora Zygmunta Wilkońskiego, zmarłego w 1880 r.
Podobne losy spotkały mogiłę doktora Leona Czaplickiego.
Podczas
okupacji niemieckiej w latach 1939-1945 cmentarz zdewastowano. Z
większości nagrobków usunięto polskie napisy. Zburzono także
monumentalny pomnik grobowy ustawiony nad wspólną mogiłą
powstańców wielkopolskich, poległych podczas zdobywania
Inowrocławia w dniach 5-6 styczeń 1919 r. Pomnik był dziełem
rzeźbiarza bydgoskiego Piotra Trajblera.
W
latach 60-tych XX w. postanowiono uporządkować otoczenie świątyni.
Nieczynny cmentarz splantowano, urządzając w jego miejscu park. Na
cmentarzysku pozostawiono kilka lepiej zachowanych grobowców.
Uratował się grobowiec rodziny Grabskich, z trumnami Lucjana
Grabskiego i jego syna Stefana. Przy północnym skraju cmentarzyska
pozostawiono grobowiec Wituskich, zbudowany w 1911 r.
W
rocznicę powstania wielkopolskiego, 11 stycznia 1969 r. w parku
odsłonięto pomnik pamięci poległych powstańców, dzieło
warszawskiej rzeźbiarki Zofii Kann-Pociłowej. W 1990 r. postawiono
kamień pamiątkowy konfederatom barskim.
Ziemia
cmentarna kryje prochy ludzi, którzy mieszkali, pracowali i walczyli
za Inowrocław, w czasie od XII do XX w. Niestety przed likwidacją
nie porobiono opisów i fotografii nagrobków. Cmentarz kryje jeszcze
wiele tajemnic.
Opracowanie
Bartłomiej Grabowski, źródło: C. Sikorski, Kościół Imienia
Najświętszej Maryi Panny w Inowrocławiu, Inowrocław 1991.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz