Z
dawnej romańskiej budowli pozostał granitowy korpus nawowy,
prezbiterium i wieża. Niegdyś do kościoła prowadziły dwa
wejścia, jedno od północy i drugie od południa. Na stronie
zachodniej znajdowała się empora, z której zachowało się
sklepienie krzyżowe w wieży, nisz ołtarza na pierwszej kondygnacji
oraz schody, jeden z nielicznych w Polsce przykładów wejścia na
emporę, pochodzącego z wczesnego średniowiecza. Empora pełniła
funkcję liturgiczną i reprezentacyjną. Przeznaczona była na
miejsce zaszczytne, dla fundatora kościoła, uczestniczącego stąd
w liturgii mszalnej.
Budowa
świątyni, masywnej „twierdzy” z wieżą i wąskimi otworami,
prawdopodobnie strzelniczymi, ryglowanymi drzwiami, dowodzą, że w
razie potrzeby, kościół mógł się stać obronną warownią.
Ze
wzrostem znaczenia kolegiaty, podjęta została przebudowa świątyni
w okresie gotyku, finansowana prawdopodobnie przez Kościeleckich.
Powstały ceglane mury prezbiterium, korpusu nawowego oraz wieża,
która uległa obsunięciu w narożu południowo-zachodnim. W
prezbiterium wprowadzono sklepienie gwiaździste oraz, podobne jak w
nawie, ostrołukowe okna.
W
epoce renesansu dobudowano przed 1559 r. kwadratową, ceglaną
kaplicę św. Barbary. Fundatorami kaplicy byli Kościeleccy.
Z
wizytacji z 1592 r. wynika, że w kościele istniała zakrystia,
wzmiankuje także cmentarz i szkołę parafialną. Dwór prepozyta
był zrujnowany, w świątyni znajdowały się trzy marmurowe
ołtarze, bez obrazów, które były zamówione w Poznaniu.
Kościół
odnowiono, wyremontowano strop w nawie, wieżyczkę na sygnarek
pośrodku dachu oraz wybudowano dwór prepozyta. Wizytacja z 1699 r.
wzmiankuje również kruchtę o konstrukcji szkieletowej (mur
pruski). Kościół posiadał trzy murowane ołtarze, posadzka
ułożona była z płytek ceglanych, w pobliżu kościoła znajdował
się szpital dla ubogich i chorych.
W
1743 r. wzmiankowany jest chór muzyczny, drewniany. W latach 60-tych
XVIII w. proboszcz Antoni Nieszczewski odnowił dach kościoła,
pokrył go dachówkami ceramicznymi. W pobliżu kościoła stał
drewniany dwór prepozycki z murowaną piwnicą oraz drewniane
zabudowania folwarczne. W 1780 r. stał także drewniany dom
wikariuszy oraz zakrystia przy prezbiterium. Z inicjatywy proboszcza
Józefa Dopowskiego w latach 1768-1780 cieśla Gottlieb wykonał w
wieży zachodniej więźbę dachową, która zachowała się do
dzisiaj. Wieża posiadała trzy dzwony wielkie. W kościele
znajdowało się pięć ołtarzy.
W
1836 r. ówczesny proboszcz Maciej Węsierski odnowił pokrycie dachu
kościelnego, kruchty, sygnaturki i wieży, opasał cmentarz
przykościelny nowym parkanem i wzniósł budynki plebańskie i
gospodarcze. Między kaplicą św. Barbary, a prezbiterium stała
zakrystia murowana.
W
połowie XIX w. przebudowany został chór muzyczny. Proboszcz Jan
Chryzostom Janiszewski, w 1895 r. wybudował również nową
plebanię, poprzednia spłonęła.
W
latach 1861-1862 dobudowano kaplicę św. Jana Ewangelisty
(obecnie Serca Jezusowego). Do kaplicy dobudowano w 1869 r. kruchtę
murowaną z kamienia. Do kościoła dobudowano również zakrystię.
W
1894 r. przykryto nawę świątyni neogotyckim sklepieniem sieciowym.
Odrestaurowano ołtarze, ambonę, konfesjonały, chór i ławy,
położono murowaną posadzkę.
W
okresie międzywojennym rozbudowano plebanię, otaczając ją od
frontu parkanem. Odnowione zostało wnętrze kościoła. W 1934 r.
kaplicę północną pokryto tynkiem.
W
czasie II wojny światowej Niemcy urządzili w kościele salę
gimnastyczną, a później zmienili świątynię w magazyn. Okupant
zrabował cenne zabytki sakralne, przetopił dzwony i spalił
zabytkowe stalle patronackie z XV w.
Po
wojnie ksiądz Franciszek Oleń przystąpił do remontu świątyni.
Założył instalację elektryczną i naprawił dach oraz plebanię.
W 1953 r. odrestaurowano attykę na kaplicy św. Barbary, dach
podbito blachą, wykonano rzeźbę św. Stanisława i św. Teresy od
dzieciątka Jezus, sprawiono chrzcielnicę. W 1955 r. naprawiono
wieżę i sygnaturkę.
W
1972 r. zakupiono ołtarz soborowy do prezbiterium. Ksiądz Józef
Świdra odnowił również dach kaplic i kościoła, wyremontował
parkan przy kościele, budynki gospodarcze probostwa, ogrodził
plebanię i cmentarz parkanem. W latach 1977-1980 odrestaurowano
wnętrze kościoła. W 1980 zakupiono nowe dzwony, które konsekrował
kardynał Stefan Wyszyński. W latach 1982-1987 zrekonstruowana
została kaplica kościeleckich. W 1991 podbito blachą miedzianą
kaplicę Serca Jezusowego i synaturkę. W 1997 r. rozpoczęto
konserwację kamienno-ceglanej wieży kościoła.
Parafia
pw. św. Małgorzaty pełna jest „skarbów” sakralnych. Na
plebani znajduje się galeria portretów, kopie ufundowane w latach
20-tych XX w. przez księdza Stanisława Okoniewskiego, wyk.
Rutkowskiego, generalnego konserwatora zabytków. Wiszą obrazy:
Wojciech Działayński h. Ogończyk (zm.1672), kanonik warmiński,
prepozyt kościelecki; Marian Leśniecki (1667-1752), wikariusz
kościelecki (oryginał z połowy XVIII w.); Jan Odętkowski (zm.
1699), prepozyt kościelecki, dziekan inowrocławski; Antoni
Nieszczewski, kanonik włocławski, prepozyt kościelecki 1729-1743;
Feliks Łukasz Lewiński (1751-1825), kanonik włocławski i
kruszwicki, proboszcz golubski, brzeski, biskup sufragon włocławski,
oficjał włocławski, pierwszy biskup podlaski; Jan Chryzantom
Janiszewski (1818-1891), prepozyt kościelecki, biskup sufragon
poznański; Stanisław Okoniewski (1870-1944), prepozyt kościelecki,
dziekan inowrocławski, pierwszy biskup chełmiński, szambelan
papieski; Błażej Maciej Węsierski h. Belina (1765-1844), kanonik
poznański i kruszwicki, dziekan inowrocławski, prepozyt
kościelecki; Zygmunt Wierzbicki h. Ślepowron (1840-1915), wikariusz
poznański, prepozyt kościelecki, dziekan inowrocławski, szambelan
papieski, prałat; Józef Kardynał Glemp (ur. 1929), Prymas Polski,
mal, 1989 Z. Tuczyński.
Kaplica
Serca Jezusowego, przykryta sklepieniem zwierciadlanym z 1862 r.,
zdobiona, projektu H. Nostitz-Jackowskiego, z lat 30-tych XX w.
ołtarz neobarokowy, z 1870 r. (wyk. M. Nowicki z Poznania). Kiedyś
wisiały na nim obrazy św. Jana Ewangelisty i św. Franciszka,
obecnie znajduje się figura Jezusa z gorejącym sercem, fundowana w
okresie międzywojennym przez księdza Stanisława Okoniewskiego i
parafian. Po bokach znajdują się figurki św. Katarzyny Sieneńskiej
i św. Teresy. Płaskorzeźba na antependium przedstawia św.
Rodzinę.
Kaplica
św. Barbary, przykład renesansowego sklepienia zwierciadlanego,
pokryta dekoracją stiukową. Na spływach sklepienia znajdują się
herby współfundatorów kaplicy: Ogończyk (Kościeleckich), Łodzia,
nałęcz oraz Godziemba. Ołtarz fundował w końcu XIX w. hr. Adolf
Poniński. Znajduje się w nim obraz św. Barbary, malowany w 1878 r.
przez S. Czarkowskiego z Poznania.
Kruchta:
późnogotycka rzeźba znajduje się na wprost wsi. Ukazuje Chrystusa
ukrzyżowanego z 1 połowy XVI w.,
Nawa:
po stronie północnej znajduje się ambona manierystyczna z początku
XVII w., pozłacana, zdobiona ornamentem okuciowym i polichromowanymi
rzeźbami czterech ewangelistów. W pobliżu wejścia widnieje rzeźba
św. Antoniego z okresu międzywojennego. Wzdłuż ścian
rozmieszczone są stacje drogi krzyżowej z 1950 r., zakupione w
Księgarni św. Wojciecha w Gnieźnie. Od zachodu, w miejscu
pierwotnej empory, znajduje się drewniany chór muzyczny z połowy
XIX w. organy wykonał w 1901 r. R. Hoffmann z Poznania, a harmonium
– firma z Lipska.
Prezbiterium:
najpiękniejszą ozdobą jest ołtarz z drugiej ćw. XVII r.,
zrobiony z drewna, pozłacany, z kopia ostatniego obrazu
Przemienienie Pańskie autorstwa Rafaela Santi (1483-1520), wykonaną
w 1857 r. przez Romana Postempskiego. Po bokach widnieją
XVII-wieczne rzeźby śś. Piotra i Pawła, pośrodku św.
Małgorzaty, dwóch aniołów, obrazy śś. Stanisława i Grzegorza
biskupów, w zwieńczeniu rzeźby św. Agnieszki i św. Wawrzyńca.
Tabernakulum zostało wykonane w 1939 r. przez L. Czaprackiego i S.
Koniecznego z Poznania. Znajdziemy także kopie: Ostatniej Wieczerzy
Leonarda da Vinci. Pozłacane lichtarze oświetlające ołtarz
pochodzą z 1871 r., przedni ołtarz soborowy został wykonany w 1972
r. Boczne ołtarze pochodzą z około 1630 r. uwagę przykuwa obraz
Matki Boskiej z dzieciątkiem. W bocznym ołtarzu znajduje się obraz
św. Józefa z 1923 r. pędzla ucznia Jana Matejki – Zawadzkiego. W
ołtarzach bocznych wiszą wota srebrne z XVIII-XIX w. Przed ołtarzem
jest wmurowana w posadzkę płyta nagrobna Błażeja Macieja
Węsierskiego h. Belina (1765-1844), proboszcza kościeleckiego,
kanonika poznańskiego i kruszwickiego, dziekana inowrocławskiego.
Opracowanie
Bartłomiej Grabowski, źródła: archiwum Archidiecezjalne w
Garchiwum Diecezjalne we włocławku: księgi konsystorskie, ks. 1
i ks. 2: sygn. 105 i 106; Archiwum parafii w Kościelcu; Akta
konsystorza generalnego Arcybiskupiego A. cons, Wizytacja
Archidiakonatu kruszwickiego 1582-1597 sygn. E 1 k. 16; wiz. 1699
sygn. E 7 k. 44-45; wiz. 1722-1733 sygn. E 9 b k. 148-156; wiz 1743
sygn. E12; wiz. 1763 sygn. E 16, s. 57-58; wiz. 1780 sygn. E 19, k.
248-293; A. Boniecki, herbarz polski, t. 1, Warszawa 1899; z. Czapla,
kościół w Kościelcu, piast z 25 grudnia 1932 r., J. Fogel,
kościoły wielkopolskie i kujawskie przed 150 laty, Przewodnik
katolicki nr 10 z 9 marca 1997 r., Z. Guldon, Lokacje miast
kujawskich i dobrzyńskich w XIII-XVI w., Ziemia Kujawska, t. 2,
1968, s. 19-46., inowrocławski Słownik Biograficzny pod re. e.
Mikołajczaka, z. 2, Inowrocław 1994; z. 3, Inowrocław 1997;K.
Hewner, Kościół św. Małgorzaty w Kościelcu Kujawskim, 800 lat
historii, Inowrocław 1998; W. Kowalenko, Grody i osadnictwo
grodowe Wielkopolski wczesnohistorycznej (od VII do XII w.), Poznań
1938 r., S. Leigeber, kościeleccy herbu Ogończyk, nagły upadek
magnackiego rodu w końcu XVI w., Geneologia, t. 4, 1994, s. 47-54;
H. Łada, Wybitniejsi działacze organizacji rolniczych na Kujawach
1864-1939, Inowrocław 1984; J. Łepkowski, o zabytkach Kruszwicy,
Gniezna, Krakowa oraz Trzemeszna, Rogoźna, Kcyni, Dobieszewka,
Gołańczy, Żnina, Gąsawy, Pakości, Kościelca, Inowrocławia,
Strzelna i Mogilna, Kraków 1866. Fot. polskaniezwykła.pl
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zosatło opisane.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń