Malarz urodził się 4 listopada 1881 r. w
Zakrzewie, syn Wincentego i Heleny zd. Knowskiej. Szkołę średnią ukończył w
Poznaniu, później uczęszczał do berlińskiej Szkoły Sztuk Pięknych (Berliner Kunstschule),
którą ukończył w 1905 r. Malarstwa uczył się także w Monachium i Paryżu.
Początkowo związał się ze środowiskiem artystycznym z Poznania, gdzie w 1919 r.
uczestniczył w wystawie. Znamy trzy obrazy z tego etapu twórczości: Przed
św. Janem (przed 1914 r.), Pierwsze obowiązki (ok. 1915 r.) oraz Z Poznania (1817
r.).
Fotografia przedstawia Ewę Lewańską i Bolesława Lewańskiego, ź: B. Chojnacka, artykuł Bolesław Lewański.
W 1920 r. Lewański zamieszkał w Bydgoszczy, przy
ul. Świętej Trójcy 15. Od początku lat dwudziestych czynnie uczestniczył w
bydgoskim życiu artystycznym, angażując się w organizację Państwowej Szkoły
Przemysłu Artystycznego (1920-1923) i Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
(1921-1923). W bydgoskiej szkole artystycznej prowadził zajęcia z rysunku,
równocześnie był kierownikiem kursów wieczorowych rysunków odręcznych.
Na początku lat dwudziestych artysta namalował
obraz Najświętsze Serce Jezusa (1920 r.) do retabulum ołtarza głównego
kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bydgoszczy, stanowiący niewątpliwie
jedną z pierwszych realizacji malarskich wykonanych w Bydgoszczy. Dzieło
finansował Okręgowy Fundusz Sztuki. Malowidło wzbudziło wiele kontrowersji
wywołanych sposobem potraktowania tematyki i zostało usunięte z ołtarza pomimo
pozytywnej recenzji ks. profesora szczęsnego Dettloffa, uznanego wówczas
historyka sztuki, związanego ze środowiskiem poznańskim. Profesor napisał spory
artykuł dotyczący płótna bezpośrednio po umieszczeniu jego na ołtarzu.
Recenzja, akceptowała aspekty nowatorskie w zakresie ikonografii, formy,
sposobu malowania i kolorystyki, tak dobitnie podkreślane przez cenionego
historyka sztuki, poświęcona zaginionemu obrazowi. W 1921 r. obraz mieścił się
jeszcze w ołtarzu głównym, wspominał o tym Stanisław Łabendziński w Ilustrowanym
przewodniku po Bydgoszczy.
W styczniu 1921 r. artysta zajął stanowisko w
kwestii oceny figury Łuczniczki w Bydgoszczy. W sierpniu tego roku Lewański
wraz z Antonim S. Procajołowiczem, Kazimierzem Ulatowskim oraz grupą działaczy
i miłośników sztuki zorganizował w Bydgoszczy Towarzystwo Zachęty Sztuk
Pięknych. W zarządzie bydgoskiego TZSP pełnił funkcję wiceprezes i gospodarza
wystaw.
Lewański uczestniczył w pierwszej wystawie Zachety
- Wystawie artystów polskich, zorganizowanej 18 września 1921 r.,
wystawiając obrazy olejne, wymienione w katalogu, obecnie nieznane: Młyny miejskie, Sosny, Święto małżeństwa
pierwotnych Słowian i Z pod
Bydgoszczy.
Uczestniczył także w trzeciej wystawie TZSP – Wystawy
zbiorowe Henryka Szczyglińskiego i Józefa Czajkowskiego oraz innych artystów
polskich – Wystawa gwiazdkowa, w
grudniu 1921 – styczniu 1922 r.
W 1923 r. Lewański pracował na stanowisku
nauczyciela rysunku w Państwowym Gimnazjum Klasycznym. W 1924 r. przez kilka
miesięcy uczył w Gimnazjum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu.
W październiku 1926 r. malarz uczestniczył w
kolejnej wystawie zbiorowej Wystawa
artystów malarzy bydgoskich. W tym samym roku od 14 listopada do 10
grudnia, w Muzeum Miejskim odbyła się wystawa indywidualna malarza: Wystawa prac Bolesława Lewańskiego. Artysta
zaprezentował trzydzieści pięć płócien o różnej tematyce, m.in. pejzaże z
Polesia, liczne sceny rodzajowe, portrety i kompozycje symboliczne. Prasa
zwracała uwagę na główne kompozycje symboliczne dużych rozmiarów: i Nowe latko
i Skon, a także na Wodnik.
W kolejnych latach autor nie uczestniczył
w wystawach środowiskowych. W 1928 r. został zaproszony do udziału w Wystawie obrazów, rzeźb i grafiki artystów
Nadnotecia i Pomorza, jednak nie brał udziału w tej ekspozycji, informując,
że wszystkie jego obrazy znajdują się na wystawach poza Bydgoszczą. Sprzeciwił
się umieszczaniu w obrębie wystawy płócien stanowiących własność muzeów.
Druga wystawa prac Bolesława
Lewańskiego miała miejsce w Muzeum Miejskim w Bydgoszczy w 1933 r. Obejmowała
czterdzieści trzy obrazy olejne i pięć szkiców. Wyróżniały się obrazy: portret żony, Portret matki, Portret konsula
Rolbierskiego, Portret rodzinny dr. Sz. Oraz Portret rodzinny rzeźbiarza
M. Kilka tytułów o wymowie
symbolicznej: Trudny wybór, Wyżej,
Trwoga, Dobre początki, Przestroga. Artysta przedstawił także widoki
Bydgoszczy i okolic: Młyny miejskie,
Marzec (fragment z Rynkowa) i Fragment ze Smukały. Obraz rodzajowy -
Niedzielę za miastem. W
twórczości Lewańskiego zaczęły się pojawiać portrety osób współczesnych: Portret
Ks. Jana Kleina pierwszego Dyrektora Muzeum.
Lewański jest autorem: kaczor i Jesień, Wiano, Bamberki, obrazów należących do zbiorów bydgoskiego
muzeum. W latach 1928-1935 brał udział w wystawach Towarzystwa Zachęty Sztuk
Pięknych w Warszawie, którego był członkiem. Dwukrotnie otrzymał wyróżnienie za
obrazy: Połów Ryb (1931 r.) i Wesele
(1935).
Autor zajmował się również
rysunkiem – ilustracją książkową. Wykonał ilustrację do kilku opracowań np.
Marii Bogusławskiej Młodzi (Poznań 1919,1921), Teodora Bernadzikiewicza Początki pisania i czytania, czyli elementarz (Poznań
1921, 1926, 1929 i 1932 r.) oraz Ireny Gajewskiej Kierdej (Poznań 1922 r.). Szkice wystawił
w 1933 r. Lewański projektował również dyplomy, a w 1924 r. wykonał projekt
odznaki pamiątkowej 62 Pułku Piechoty Wielkopolskiej. W 1929 r. powstał projekt
pomnika ku czci poległych żołnierzy 62 Pułku Piechoty Wielkopolskiej. Dla pułku
zaprojektował Tablicę dla poległych żołnierzy 62 Pułku Piechoty
Wielkopolskiej, umieszczoną na
dziedzińcu koszar przy ul. Warszawskiej.
Artysta był dwukrotnie żonaty.
Jego pierwsza żona była Helena Priebe, siostra malarza Henryka
Priebego-Opolskiego. W 1938 r. ożenił się powtórnie z Ewą Ryczek (1900-1980),
malarką, wówczas przeniósł się do Kruszwicy. Z żona zamieszkał w pobliżu
Półwyspu Rzepowskiego na jeziorze Gopło. W 1940 r. małżeństwo zostało
wysiedlone do Woli Okrzejskiej na Podlasiu, gdzie zamieszkali w domu rodzinnym
żony przy ul. Zamkowej. Artysta zmarł 7 lutego 1952 r. w Kruszwicy, został
pochowany na cmentarzu parafialnym w Kruszwicy.
Do dziś zachowało się niewiele
obrazów Bolesława Lewańskiego, w stosunku do całokształtu warsztatu artysty.
Podczas wojny uległy zniszczeniu wszystkie obrazy znajdujące się w pracowni
bydgoskiej i w domu artysty nad Gopłem. W zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu
znajdziemy trzy obrazy z poznańskiego etapu twórczości. W Muzeum Okręgowego im.
Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. W zbiorach Muzeum Miejskiego mieściły się
trzy obrazy olejne: Motyw z Pińska, Powrót z połowu i Wianek; które zaginęły w 1945 r. W kolekcji prywatnej
w Inowrocławiu zachowało się kilka portretów, m.in. Portret żony i sceny
symboliczne oraz późniejsze szkicowniki artysty.
Źródła:
Księga Adresowa miasta Bydgoszczy rocznik 1936/1937, s. 359; B. Chojnacka,
Historia jednego obrazu… Bolesława Lewańskiego (obraz Najświętszego Serca Pana
Jezusa), „Kalendarz Bydgoski 2009”, Bydgoszcz 2008, s. 111-117; Ks. prof.
Szczęsny Dettloff, Obraz Serca Jezusowego w Bydgoszczy, Dziennik Bydgoski z 27
VIII 1920, nr 189, s. 2; Archiwum Państwowe w Bydgoszczy, Urząd Wojewódzki
Pomorski (APB, UWP), inw. 24608, s. 126; K. Borucki, Materiały do prelekcji 40
lat plastyki bydgoskiej, 1960, mpis, wł. prywatna; M. Przybylski, Dzieje Gębic,
Fakty i wydarzenia z dziejów Gębic, Bydgoszcz-Gębice 2002, s. 39; Archiwum
Archidiecezjalne w Gnieźnie (AAG), AKM 400131 Akta wizytacji kościelnych
1901-1966, Wizytacja ks. bpa Lucjana Biernackiego w dniach 21-22 V 1952; AAG,
AKM 400131 Akta wizytacji kościelnych 1901-1966, Wizytacja 1957 r., B.
Lewański, W sprawie „Pięknej Łucznicy (list), Dziennik Bydgoski, 12 I 1921, nr
8; B. Chojnacka, Od bydgoskiej „Zachety” do „Salonów Bydgoskich”. Związki i
grupy artystyczne w latach 1921-1939, [w:] 100 lat Związku Polskich Artystów
Plastyków, pod red. E. Kantorek, Bydgoszcz 2011, s. 35-43; Katalog wystawy TZSP
w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1921, b.s. poz. 1-4; K. Ulatowski, Stała wystawa TZSP
II, Dziennik Bydgoski, 1 X 1921, nr 225, s. 3; Wystawa obrazów malarzy
bydgoskich w Muzeum Miejskim, Dziennik Bydgoski, 17 X 1926, nr 240, s. 17; Dr.
J. Mirwiński, Z wystawy dzieł sztuki, Dziennik Bydgoski, 11 I 1922, nr 8, s. 4;
Muzeum Okręgowa im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, teczka 22 z dn. 27 III
1928 r. i 12 V 1928; MOB, Ksiega protokołów ZPP: Protokół posiedzenia
organizacyjnego Związku Plastyków w Bydgoszczy w dn. 24 X 1929 r., s. 1-3;
Wystawa prac Bolesława Lewańskiego w Muzeum Miejskim w Bydgoszczy,
marzec-kwiecień 1933, Bydgoszcz 1933, okładka; K. Borucki, Pomniki w Bydgoszczy
zniszczone przez okupanta 1939-1945, Seria D, nr 3, Bydgoszcz 1965, s. 46;
Pomnik ku czci poległych 62. pp., Dziennik Bydgoski z 24 VII, nr 168, s. 7; K.
Borucki, Tablice pamiątkowe Bydgoszczy, BTNPWNH, Seria D, nr 2, Bydgoszcz 1963,
s. 28; E. Piechocka, Dom nad Gopłem, Rocznik Kultury Kujaw i Pomorza 2012, XVI,
s. 174-178; MOB, Księga depozytów Muzeum Mijeskiego: poz. 27; MOB, Księga
braków: poz. 551, 552, 553.