Wiatraki
można podzielić pod wieloma względami. Podstawowy podział to typy
wiatraków wg ich konstrukcji. Wtórnym podziałem jest podział wg
przeznaczenia ponieważ takie same konstrukcyjnie wiatraki napędzały
różne urządzenia, wiatraki zbożowe napędzały koła młyńskie,
wiatraki odwadniając napędzały mechanizmy czerpakowe... itd.
Wiatraki można podzielić na pięć typów: koźlak, holenderski,
paltrak, wiatrak sokólski, wiatrak czerpakowy. 1
Najstarszym
i najpopularniejszym typem wiatraka występującym na ziemiach
polskich jest wiatrak kozłowy, czyli "koźlak". Ich nazwa
pochodzi od kozła, czyli specjalnej podstawy, na której spoczywał
cały korpus budowli. Występowały one już w pierwszej ćwierci XIV
wieku na Kujawach i w Wielkopolsce, natomiast rozpowszechnienie ich
stosowania przypada na wiek XV.2
Koźlaki
dotrwały bez zasadniczych zmian konstrukcyjnych do XX wieku i
stanowiły najliczniejszą grupę wiatraków. Ich cechą
charakterystyczną jest to, że cały budynek wiatraka wraz ze
skrzydłami jest obracalny wokół pionowego, drewnianego słupa tzw.
sztembra. Sztember podparty jest najczęściej czterema zastrzałami,
a jego dolne zakończenie tkwi w dwóch krzyżujących się
podwalinach. Tak skonstruowane podparcie budynku wiatraka nosi nazwę
kozła. Ściany wiatraka posiadają konstrukcję szkieletową
drewnianą i są ścianami wiszącymi zawieszonymi na koźle za
pośrednictwem odpowiednich belek o bardzo dużych przekrojach
poprzecznych ("mącznica" i "pojazdy").
Połączenie korpusu z kozłem było ruchome i umożliwiało
obracanie wiatraka wokół jego osi.3
Było to konieczne, gdyż młynarz musiał dostosować pozycję wiatraka do kierunku wiatru. W obróceniu całej konstrukcji pomagał mu wystający z tylnej (przeciwnej skrzydłom) ściany wiatraka specjalny długi dyszel współpracujący z kołowrotem, za pomocą którego następowało nastawianie budynku śmigami do kierunku wiatru. Za pomocą dyszla koń lub dwóch mężczyzn mogło obrócić wiatrak, kierując go na wiatr.4
Wiatrak
koźlak posiadał trzy kondygnacje: kondygnacja dolna była wyłączona
z użytkowania, jako że była zajęta przez konstrukcję kozła, zaś
na kondygnacji środkowej i górnej odbywała się produkcja mąki.
Mechanizm mielący zboże, a więc złożenie kamieni młyńskich,
znajdował się na III kondygnacji. Napęd urządzeń młyńskich
odbywał się za pomocą drewnianego wału skrzydłowego i osadzonego
na nim koła palecznego, którego średnica dochodziła do 4 m.
Wszystkie mechanizmy i przekładnie wykonane były z elementów
drewnianych łączonych ze sobą bez użycia stali. Tak więc dawniej
młynarz musiał być także wytrawnym cieślą.5
Wiatrak
w Chrośnie to jedyny w powiecie inowrocławskim i jeden z
dwóch zachowanych na Kujawach Zachodnich "koźlaków".
Drewniana konstrukcja wiatraka pochodzi z 1634 roku, natomiast jego
górna część wraz z mechanizmem datowana jest na rok 1857
(inskrypcja na kole palecznym).6
Wiatrak
jeszcze do 1970 roku w pełni służył mieszkańcom Chrosna.
Nazywany był "Gustawem" od nazwiska wieloletniego
właściciela Kazimierza
Gustawa.
Niestety obecny stan techniczny tego pięknego zabytku pozostawia
wiele do życzenia. Niezbędny jest jego kapitalny remont.
Mieszkańcy
Chrosna w 2006 roku powołali Komitet Społeczny Odnowy Wiatraka. 4
grudnia 2007 roku "Gustaw" wpisany został do rejestru
zabytków Województwa
Kujawsko-Pomorskiego.7
Wiatrak
położony nieco ponad okolicznymi polami, na niewielkim wzniesieniu
widoczny jest z daleka i stanowi piękną, i jakże unikalną część
kujawskiego krajobrazu.8
Materiały zebrał Bartłomiej Grabowski, fot. B. Grabowski, prywatne archiwum.
1http://wiatraki1.home.pl/
2Ibidem,
3Ibidem,
4Ibidem,
5Ibidem.
6http://www.polskaniezwykla.pl/
7Ibidem,
8Ibidem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz